Westerparklaan
Op de Westerparklaan vonden afgelopen jaren meerdere ernstige ongevallen plaatst. Zo overleed in 2021 een 75-jarige vrouw op de fiets toen ze werd aangereden door een auto. In 2019 overleed de 28-jarige Sten toen hij werd aangereden door een taxichauffeur die roekeloos reed.
Aan de Westerparklaan werden twee flitspalen geplaatst. Die staan op de kruising met Heilaarpark en het fietspad Weerschijnvlinder. In totaal werden daar bijna 9.000 boetes uitgeschreven voor het overschrijden van de snelheidslimiet. Ruim 500 weggebruikers kregen een boete voor door rood rijden.
500 x door rood rijden betekent 500 kansen op een dodelijk ongeval.
Wij geven niet op!
Al vele jaren wordt er strijd gevoerd tegen de onveilige (snel)fietsers- en voetgangersoversteekplaats op de Westerparklaan ter hoogte van Weerschijnvlinder/Heilaarpark. De teller staat op 2 doden, meerdere zwaargewonden en vele onbenoemde ongevallen met enorme impact.
Bart Compen, Rob Oerlemans, Martijn Leijten startten in 2021 een petitie ‘ONVEILIGHEID OVERSTEEKPLAATS WESTERPARKLAAN BREDA’ die 1388 handtekening opleverde.
Er is een uitvoerige analyse gemaakt (de gemeente had de Westerparklaan met deze oversteek nooit op deze manier in mogen richten).
De Feiten
- 18 mei 2019: fietser overleden bij aanrijding met een taxi die met circa 110 km/uur door rood reed, terwijl de chauffeur met zijn telefoon bezig was.
- 23 oktober 2020: twee fietsers zeer zwaargewond bij aanrijding met auto.
- 21 september 2021: fietser overleden bij aanrijding met een bestelbusje.
- 1 maart 2024: 500x door rood gereden!!!
De oplossing – Ongelijkvloerse kruising
Volgens een rapport over de Westerparklaan van Veilig Verkeer Nederland is een ‘ongelijkvloerse kruising de enig denkbare oplossing om ernstige ongevallen te voorkomen’. Wethouder mobiliteit Daan Quaars gaf in 2021 alvast een ‘#winstwaarschuwing’ af:,, Onze ingenieursafdeling is daarmee bezig. Een ongelijkvloerse kruising gaat miljoenen kosten”. Een onderzoek van zo’n omvang is niet in 2 of 3 weken geregeld. Daar moeten we goed naar kijken.” bron: BN de Stem-2 vaste flitspalen

We zijn inmiddels 2 jaar verder en sust BN de Stem ons in slaap met het artikel “ondanks 15.000 boetes voelt de Westerparklaan veiliger“.
Wethouder Daan Quaars stapt september 2023 op. Hoe staat het met zijn onderzoek uit 2021?
Over twee jaar jaar (maart 2025) wordt gekeken of de situatie op de Westerparklaan is verbeterd. Dan besluit het OM, na overleg met politie en gemeente, of de flitspalen blijven.
BuurtBelangen blijft strijden voor de ongelijkvloerse kruising maar heeft daarbij wél uw steun nodig.